måndag 19 april 2010

Gles bloggning

Vad är detta?

I vinprovarsalen (men utan vinprovning)

Ridå i vinprovarsalen. Enligt guiden kostade den 1 miljon kr!


Bian i Mästarnas Park


Allt glesare blir det mellan blogginläggen. Är det så att tiden går fortare och fortare ju äldre man blir - så att man inte ens hinner med att skriva några rader i sin blogg? Eller är det månntro så att tiden för "sociala media" är konstant och att mitt relativt nya engagemang i Facebook konkurrerar med bloggandet. Dags att välja kanske!
Hela veckoslutet har vi haft gäster: Lars och Bian har varit på besök och aktiviteterna har avlöst varandra. I fredags promenad i naturen runt Naturens Hus och beskådande av den nya bron över Svartån. Blommande vårlök, Hjälmaren full av sjöfågel.
På kvällen middag och, till min särskilt stora glädje, lite sällskapsspel.
På lördagen åt vi lång frukost. Sedan kom Staffan och hämtade Zorro och de for ut på äventyr som räckte hela dagen. Vi andra for iväg till Grythyttan med visning av Måltidens Hus och lunch på gästgivaregården i Grythyttan. I Måltidens Hus fick vi en god guidning och fick veta att det där finns inskrivet 500 studenter, som studerar till antingen hotell och värdskap, kockar eller sommelierer. Avancerad utrustning och ett fantastiskt kokboksbibliotek.
Sedan for vi vidare till Hällefors och tittade på skulpturerna i Mästarnas park. Sen middag och därefter tittade Klas, Lars och Staffan på Millenium-film på TV och Bian och jag, som inte är så mycket för våld i rutan, ägnade oss åt bokprat.
Igår, söndag, gjorde vi utflykt till Trystorps ekäng. Där blommar både blå- och vitsippor, vårlök, lungört och tibast. Så vackert. Solen tittade fram då och då och vi hade kaffe med oss - vad kan man mer begära på våren?
Sedan for Lars och Bian iväg med bussen. Själv tog jag mig samman och gottgjorde det jag borde gjort för flera dagar sedan: skrev en reservation till ett beslut i Nämnden för funktionshindrade och en debattartikel, vilket är en hemläxa i skrivargruppen där jag ingår. Debattartikeln handlar om betydelsen av att det tillskapas ett kontinuerligt stöd för personer med funktionsnedsättning i deras roll som arbetstagare. Debattartikeln ska nu användas i skrivarkursen och gås igenom enligt konstens alla regler: är den kort nog, är den tydlig, finns en tes, finns högst tre argument...
Idag lång promenad på förmiddagen och lång promenad på eftermiddagen med Zorro. Vackert väder, mycket blommor i folks rabatter: scilla, snödroppar, krokus, tulpaner.
I morgon far jag iväg till Oskarshamn, på onsdag har Katarina lovat grillkväll med de tre barnbarnspojkarna!
Och vad är föremålet på den översta bilden? Jo, en bestickputsare! Man stoppar i knivar, gafflar och skedar i ett hål på kortsidan. Antagligen har man också fin sand i behållaren eller något annat som putsar besticken när man vevar runt. Häftigt!






1 kommentar:

Anonym sa...

ja visst tar det tid med FB Blogg etc.Fattar inte att de hinner med allt ungdomarna. Kul med bestickputsmaskinen. Själv har jag en bild på en vagn med destillationsapparat på vagn. En man som kom varje år till vår fr. by för att destillera vin. De som hade varit med i krig fick destillera gratis....Doch inget som min man utnyttjade.