torsdag 15 april 2010

Krokus vid Södra station



Ett säkert vårtecken är mattan av blå och vita krokus i parken vid Södra station - bara ett stenkast från där vi bor. Nu i eftermiddag tog jag en bild av härligheten med min mobil. Se själv hur vackert det är.
Så vill jag gärna visa en bild från Vivans, Anitas och min firning på Lerbäcks teater. En fin kväll, med äkta buskisteater och väldigt god mat. På hemvägen talade vi om hur vi ska fira vår 15-årsdag - om fem år.
Dagen har varit fylld av praktiska bestyr. Klas är i Stockholm och förlustar sig. Zorro och jag följde honom till bussen tidigt i morse. När vi kom hem ringde markisfirman, leverans idag på förmiddagen. Absolut, de kunde inte ens vänta till eftermiddagen. Vi hade ju bestämt med Lena och Eivor och alla fyra hundarna att vi äntligen skulle ha fikastund i skogen. Markiskillarna kom, vi lämnade dem åt deras öde och for iväg med termos och mackor. Lång promenad och hundar som badade i skogstjärnen - vilket var välbehövligt eftersom Zorro och en av labradorerna hade rullat sig i något äckligt och smetigt. Och en skön stund med kaffe och macka på en bänk vid Frälsningsarméns stuga mitt i skogen.
När vi kom hem bakade jag, i flygande fläng, en chokladtårta och en kardemummakaka innan jag tog mig samman och städade undan alla sågspån efter markiskillarnas framfart. Så gick jag och köpte ett par vårskor - hoppas knölen på foten ryms i dem även på sikt. Sedan en kopp kaffe på balkongen och så ut med Zorro på en timmes promenad uppströms och nedströms ån. Det var väldigt vad jag har hunnit med mycket idag, jag blir själv lite förvånad.
Det slår mig att mitt liv är synnerligen varierande. Idag bara praktiskt jobb och sköna promenader. Igår politik hela dagen från kl 10 till kl 17. I helgen besök av Lars och Bian och utflykter med dem. I nästa vecka tre dagar i Oskarshamn hos Katarina och pojkarna. Långtråkigt är inte mitt liv!
Men en sak klarar jag inte av utan skjuter upp och skjuter upp: att skriva en debattartikel enligt konstens alla regler. I valrörelsen nu ingår jag i en skrivargrupp. Vid en första träff fick vi lära oss hur man skriver en slagkraftig artikel. Det är OK, jag förstår precis och vet också att jag vill skriva om tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning. Men inspirationen tryter. Jag inser att jag måste följa Birgits råd: sätt dig vid datorn två timmar och se vad det blir. Ska försöka.
Men nu ska jag ta med Zorro och gå och möta Klas vid Sthmsbussen.

Inga kommentarer: