måndag 7 juni 2010

Måndag igen...

Nästan har vi hämtat oss efter vår vådliga ballonglandning. Handen är blå och höften säger ifrån och trötta är både Klas och jag. Men till tröttheten bidrar nog de aktiva dagarna som varit sedan dess: lördag med lagottoklubben, utflykt i Kilsbergen i strålande väder med åtta "kusiner" till Zorro och deras mattar (den enda husse som var med var Klas).
I går var vi i Stockholm för Skansenbesök med Karin och Annie, deras julklapp från oss. När vi kom på att vi bestämt skansenbesöket till nationaldagen fick vi kalla fötter: är hela Stockholms och halva Sveriges befolkning samlade på Skansen för nationaldagsfirande? Så gick upp klockan sex och for iväg klockan sju till Jakobsberg. I dörren hos Mattias och Monica bytte vi flickorna mot Zorro och fortsatte direkt mot Skansen i bil, tåg och buss. Till Skansen kom vi klockan tio och då var det ingen trängsel där. Vi började med surikater, lemurer och silkesapor, fortsatte med ormar och spindlar och hemska skorpioner. Sedan övergick vi till det mer svenska, stugor och nordiska djur. Vi såg ett par veckor gamla älgkalvar, ett lamm som var tre timmar gammalt, björnar och sälar. Vargarna visade sig inte, ej heller lodjuren. Så åt vi lunch och strövade vidare och hela skansenbesöket var en stor njutning.
Efter skansenbesöket tog Klas och flickorna tåget hem till Jakobsberg. Men jag fortsatte till Birgits och Nettans releasefest. Båda har just "släppt" var sin bok: Birgits Min väg till fjärde åldern, Nettans Vill inte bara vara mamma. Båda var glada och stolta, det riktigt lyste om dem. Och de mindre barnbarnsbarnen fick jag träffa: Marcus, Ruben och Olivia. De flesta andra i hennes stora familj fick jag ju också träffa. När det sedan var min tur att ta tåget till Jakobsberg började jag genast att läsa Birgits bok och fortsatte på kvällen tills ögonen for ihop. Jag tycker mycket om boken: hur hon har "komponerat" dess innehåll, det så lätt flytande språket och den kärleksfulla beskrivningen av sin barndom. Och inte minst tycker jag om att jag - utan att ens ha träffat många av dem - känner igen så många av de människor hon berättar om. Jag undrar om inte det här är Birgits allra bästa bok...
Idag stavgång med Britta på morgonen, start redan kl 8 för att hinna med alla dagens aktiviteter. Möte i framtidsgruppen på förmiddagen, stadsparkspromenad med Zorro på eftermiddagen och gruppmöte (S/V) på kvällen.
I morgon stundar en lugnare dag: på programmet står då enbart kvällens hundträning.

Inga kommentarer: