tisdag 1 juni 2010

Om hundträning - for better and for worse

En strålande sommardag, nu när klockan närmar sig 21 är det fortfarande 20 grader ute. Kortärmat är det som gäller. Mysig sökstund med Zorro på förmiddagen: med Zorro i bilen lägger jag ett långt spår i skogen med korvbitar i en plastpåse vid målet. Så tar vi en timmes promenad och när vi återvänder till "sökstart" sätter jag på honom hans söksele och kopplar hans 20 m långa söklina till selen. Sedan säger jag med lite mystisk röst "pass på, sök". Och Zorro iväg och jag efter med söklinan i handen. Vitsen är, har jag fått lära mig, att han inte ska känna sig hindrad av mig. Ja, så hittar han ju korvpåsen, får korv och jättemycket beröm och så är det hela över.
Nu i kväll har vi varit på mer organiserad träning tillsammans med flera andra hundar och ledda av en riktig hundtränare. Säkert väldigt nyttigt för Zorro men också jobbigt både för honom och för mig. Jag är en snäll och bra människa, säger tränaren Joel, men alldeles för såsig, dvs inte snabb nog att korrigera vid fel. Tidigare var jag också alldeles för obestämd, för att inte säga velig, men det har blivit bättre. Det konstiga är att Zorro, tillsammans med de andra hundarna, verkligen inte vågar sitta ens tio meter från mig för inkallning. Här hemma och utomhus sitter han glatt blick stilla på kommandot "vänta" men inte på träningen, vilket alla de andra hundarna gör utan vidare... Nu ska jag ta en vecka av intensiv träning inför nästa tisdag, som är den sista Joel-träningen för våren.
I övrigt idag: lunch med Anita och Vivan. Den här gången på Creperian i nästa kvarter. Vi åt stora majscrepes med härlig fyllning.

Inga kommentarer: