onsdag 1 oktober 2008

Passproblem!

Igår kväll, när vi kom hem från Askö, skulle jag så smått börja packa för Budapesresan på fredag - denna vecka. Jag började med att leta fram passet och tittade lite förstrött i det. Döm om min förskräckelse när jag såg att det hade gått ut två dagar tidigare! Det hade jag ingen aaaning om! I andanom såg jag vår resa försvinna upp i det blå men kastade mig ut på internet och såg att ett nytt vanligt pass tar det fem dagar att få, ett tillfälligt kunde man få på dagen - mot en kostnad om 980 kronor. I morse ilade jag till polisen men de var obevekliga i sina fem dagar - inte så konstigt eftersom det är en fabrik någonstans som tillverkar dem på underlag från polisen. Åk till Västerås, sade den hjälpsamma damen, där gör man tillfälliga pass på stunden. Nu har jag ringt passmyndigheten i Västerås och de lovade heligt och dyrt att utfärda ett tillfälligt pass om vi stannar till där vid vår färd till Arlanda på fredag. Och mitt permanenta pass får jag om fem dagar, när vi har kommit hem från Budapest. Så det kan bli!
Idag har det varit möte i den politikergrupp som ska stödja entreprenadupphandlingen av två nya gruppboenden för personer med funktionsnedsättning. Det blev lite jobbigt eftersom det var så mycket man hade missat i de handlingar som hade upprättats inför det här mötet. Kommunens mål med handikappolitiken lyste med sin frånvaro t ex.
Nu har jag just bakat päronkaka, dvs en långpanna med sockerkakssmet och skivade augustipäron. Jag ska skära kakan i rutor sedan. Päronen fick vi av Ylva och Bengt, våra Askögrannar. Augustipäron måste man äta snabbt innan förruttnelsen tar över. Men innan dess är de jättegoda!

Inga kommentarer: