torsdag 6 november 2008

Hund-dag

Denna dag har gått i hundens tecken. Klas ligger för ankar - smittad med min hemska förkylning. Jag har gått två långpromenader och två kiss-promenader med Zorro. Förmiddagen tillbringade vi i Karlslund, gick den vanliga rundan, fikade på trappan till Frälsningsarméns stuga, jag gömde mig bakom granar och tallar och Zorro letade raskt upp mig, lite korvspårning och lite lydnadsövningar. Han kan ALLT - när han vill. Idag ville han verkligen samarbeta. Alldeles innan vi skulle kliva in i bilen för hemfärd tyckte han tydligen att det rörde sig i en dikeskant. Detta blev signalen till grävning och jag lät honom. Dock suckade jag diskret i tanken på shamponering och dusch som alltid blir det oundvikliga resultatet av hans gräväventyr. Han HATAR att bli duschad i ansiktet - annars går det bra men tar sin tid.
På eftermiddagen gick jag längs ån, en vacker promenad, över en av broarna och tillbaka på andra sidan. Och sedan gick jag, utan hund, till gruppmötet i nämnden för funktionshindrade.
Och nu har vi sett på Janne Josefssons program Debatt om att det inte är tillåtet för muslimska kvinnor att handhälsa på främmande män. Diskussionen blev tidvis ganska osaklig, engagemanget var stort, många med olika religiös bakgrund hade inbjudits att diskutera. För mig känns det som avsaknad av tolerans och lite av härskarvilja att reagera över muslimska kvinnors sätt att hälsa. Eller som idag påpekas i ledaren i NA: "Inom vissa kretsar kindpussas man när man hälsar, i andra säger man Tjena - läget även om man träffas för första gången. "
Nog är väl mångfald önskvärd även när det gäller att hälsa på varandra - huvudsaken är att man hälsar.

Inga kommentarer: