fredag 17 april 2009

En dag för Elias

Elias i oktober 2008
Idag har yngsta syskonbarnbarnet Allan Elias Choquet Llamas de Islas Jönsson namnsdag. Han heter Allan efter sin farmors far och Elias för att namnet är fint och dessutom gångbart både i Sverige och i Spanien, där hans mammas släkt bor. Elias fyller ett år till sommaren. Jag träffade honom i oktober och ska träffa honom igen i juni.
Strålande vårdag idag. Just hemkommen från morgonpromenad med Zorro. Klas är på klinikmöte på sin gamla arbetsplats, man berättar om senaste rönen då det gäller hjärtoperationer. När det är slut tar han en omväg genom vårt föreningsområde (S) för att dela ut flygblad i folks brevlådor. Jag har min runda kvar. Blir lite full i skratt vid tanken på att det bara är vi två av alla i vår s-förenings styrelse som vill/kan dela ut material. Verksamheten bärs alltså upp av två 70-åringar! Vilken framtid för partiet!
Men allra först är det möte i litteratur- och skönhetscirkeln Biet. Sedan senaste träffen har jag läst Herman Lindqvists Madame Pompadour. Säga vad man vill men HL har förmåga att göra historien lätt tillgänglig även för amatörer. Spännande att läsa inte bara om Madame P herself utan också om livet vid hovet, hur man köpte slott här och där, den stränga hovetiketten, älskarinnor hit och dit.
Nu läser jag just Vibeke Olssons Skymningens nådatid. Den utspelar sig strax före år 200 e Kr och även VO kan konsten att göra historien levande.
När jag bytte bok på Akademibokhandlen igår fanns inte så många som jag ännu inte läst. Läsecirkeln där har ju hållit på sedan i augusti. Jag tog Kan du säga schibbolet? av Marjaneh Bakhtiari. På baksidan läser jag att den utspelar sig i Sverige och i Iran men jag har varken hört talas om boken eller författaren tidigare. Ny bekantskap alltså.

2 kommentarer:

Allan Elias sa...

Hola farmoster!
Tack för gratulationen!
I morse sjöng min mamma "Feliz en tu dia" det sjunger man i Spanien på namsdag.Jag har växt jätte mycket sedan oktober.Nu kryper jag och står upp. Snart tänker jag börja gå... kanske till sommaren!
Jag längtar efter att få träffa dig ,Klas och framför allt Zorro. Jag har hört att han är lik Lupus. Jag kommer att tycka om att krypa efter honom.
kram, besos Elias.

Inger sa...

Hola Elias!
Det blir bra. Zorro kommer att nosa försiktigt på Dig. Lika bra att Du vänjer Dig.