lördag 11 april 2009

Påsk på Askö - med många bilder

Utsikt mot Lilla Askö kl 6 på påskaftongs morgon

Asköbron och vår badbrygga - också kl 6 på påskaftons morgon

Fika i Flatvarp - Klas delar sin smörgås med Zorro

Årets första bad i havet


Vi kom i torsdags, det var ju i förrgår men här händer så mycket så det är lätt att tro att vi har varit här längre än så. Det regnade när vi for från Örebro men när vi svängde av i Björnsholm sken solen och det har den gjort alla dagarna sedan. Frost på nätterna, kalla morgnar och sedan allt varmare tills man kan gå i kortärmat mitt på dagen!
Vi började med att sätta igång vattnet och elda (Klas) och att städa halva huset (övervåningen får vara till nästa gång vi kommer) (jag), vårstädat i trädgården, grävt och köpt jord, vandrat till Skärsmaren, förbi Anneborg och över Pelles ängar, till Flatvarp. Vi har pratat med goda grannar åt alla hållen, med Ingrid och Janne som kom med sin nya hund Maxa, med Britt som vi egentligen skulle ha fikat hos idag, med Ulf och Cissi i Anneborg och med okända människor som passerat förbi med sina hundar. Zorro hittade sin älgskank från i höstas och bar hem den och redan första dagen återförenades han med Pelles hund Tjalle.
För vår studiecirkel i EU:s fiskepolitik har vi intervjuat Arne i Skärsmaren och vår granne Leif, som ju själv är ålfiskare. Båda är synnerligen missnöjda med fiskepolitiken vad gäller ålfisket.
Vi har njutit av vårlig blomning: blåsippor, hästhov, sälg och trädgårdens scilla, vårlök mm.
Vi har ätit pinfärsk strömming.
I går kväll spelade Klas och jag kort: dam, som Maja nyligen lärde mig.
Härligt att vara här!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka sköna vårglimtar från vår ö. Jag tog genast en tankepromenad till min barndoms blåsippställe. Och så tänker jag på scillan i ert dike. Efter Kungsholms strand blommar ingeting än, men jag ska i alla fall ta en tur dit och höra hur vattnet kluckar och hur änderna snattrar.
Kram från Birgit

Inger sa...

Hej Birgit! Jag tänkte mycket på Dig när jag skrev om vårt liv och leverne i Tjusts skärgård...
Kram från Inger

Anonym sa...

Vackra bilder att njuta av men var det ingen scilla i diket som du hoppats på.
Har tillbringat dagen på Sörön och njutit av blåsippor, vitsippor och vårlök. Vi ses på tisdag.
Kram
Britta

Anonym sa...

Hej Inger Dessa vackra bilder kan man ta fram och titta på i vinter.
Britt

Inger sa...

Tack för vårliga kommentarer om vår påskvistelse på vår ö i Tjusts skärgård.
Och, ser Du Britt, det gick ju alldeles utmärkt att komma överens med kommentarreglerna.
Kram till Er alla
Inger