torsdag 23 april 2009

Spårning på riktigt

Denna strålande vårdag har vi använt på allra bästa sätt, Zorro och jag, medan Klas har roat sig i Stockholm. Vi har, tillsammans med Lena och hennes två labradorer, lagt spår i skogen. Ett för varje hund, ganska långa och inte förstärkta med korvbitar eller andra godsaker. Som man ska så fick spåren ligga till sig ett par timmar medan mattar och hundar slöade i solen. Labradorerna är vana vid spårning men för Zorro var det första gången. Och det gick så bra. Själv hade jag föga grepp om hur jag hade gått i terrängen men Zorro gick med ganska så bestämda steg i sin nya spårsele fäst i den gamla spårlinan - och kom fram till korven vid målet. Fem timmar tog vår skogsutflykt och gissa om Zorro var trött när vi kom hem!
"Tio minuters koncentrerad spårning ger hunden lika mycket intryck som fem timmars vanlig promenad" står det i tidskriften Härliga hund, som jag numera prenumererar på. Och så är det kanske, inte undra på att han är trött!
Medan Zorro låg som i dvala (nästan) har jag skrivit protokollet efter Arbetarekommunens representantskap i måndags. Det blev ett digert jobb, 48 motioner till sommarens partkongress behandlades och skulle nu protokollföras! Bland motionerna fanns en som jag skrivit för min s-förening. Vi vill ha ett bättre regelverk för gode män och förvaltare så att inte fel kan begås så lätt och så spårlöst. En fråga som råkade bli aktuell just igår när Uppdrag Granskning redovisade ett hemskt missförhållande inom överförmynderiet i Vetlanda.

1 kommentar:

stajne sa...

Väldigt bra - och i högsta grad välbehövligt! - att ni tar upp frågan med bättre regelverk för överförmynderiet!