söndag 5 april 2009

Glass från nedersta raden


Redan i mogen ålder ångrar många (dvs jag) i alla fall en del av de begränsningar som man lät sina barn drabbas av. En del är så löjliga att de är roliga, nästan. Till exempel att de små liven fick välja glass enbart på nedersta raden. Det är klart: 75 öre hit och dit var ju pengar på den tiden men HADE det gjort något om föräldrarna hade utökat till näst nedersta raden, 1 kr? Som kompensation, eller som större klokhet, fick barnbarnen välja fritt - deras begränsning var "bara du orkar äta upp den". Här ovan en påminnelse i form av glasskarta från 1972. Det var då nedersta raden tillämpades. Katarina har skickat den. VAR fick hon den ifrån?

3 kommentarer:

Ebeth sa...

Haha! Stämmer på pricken. Jag pekar alltid på päronsplit (dagens billigaste glass) och framhåller hur saftig och jättegooood den är.

Ola sa...

Kul, jag minns allihop. Jag saknar 88:an på skylten men den kanske kom senare...

Men nostalgi var faktiskt bättre förr i tiden, eller hur.

Inger sa...

Hej Elisabeth och hej Ola! Er kusin Katarina tipsade om fullständig nostalgi på gb.se. Där finns nog 88:an också. Men var inte den lite dyrare...
Fast när jag träffar Elias, Lukas och Eddie ska jag erbjuda dem glass var som helst på karten, bara de lovar att äta upp den... En gammelmoster får ta sina friheter! En mormor och farmor likaså!