måndag 1 juni 2009

Litteraturcirkeln på utflykt





Litteratur- och skönhetscirkeln Biet har haft utflykt och sommaravslutning. Alla var med. Resan gick till "hemlig ort" vilket visade sig vara Kvarntorpshögen med sin "konst på hög" eller "hög på konst" som det stod i reklamen. En intressant skulptur heter Makt och är helt och hållet makten personifierad, mannens makt. Se själv på bilden här ovan. En annan bild visar Arken, ett hus som ser precis så ut som Noas ark brukar framställas.
Kvarntorpshögen är en 100 m hög hög (!) av aska alunskiffer som i gigantiska ugnar brändes till olja under andra världskriget och fram till 1966. Nu har man gjort en konstpark av hela högen.
Strålande väder, sol och molnfri himmel njöt vi av. Dock ville vi inte hålla till godo med serveringens bullar utan for iväg till Kumla där vi åt god lunch på Sveas.
Till hösten tar vi nya tag och då har Akademibokhandelns nya läsecirkel kommit.
Jag läser just nu Reginald Hills Främlingars hus. Svårt att bli fängslas av den och jag tänkte nästan ge upp när Gunvor nu sade att den var intressant. Så jag fortsätter väl. Ibland tänker jag på hur många böcker det finns som jag aldrig kommer att hinna läsa... Lite sorgligt.
I morgon är värmeböljan över, säger SMHI. Jag har njutit av den - i eftermiddag genom promenad och glasstund i stadsparken tillsammans med Klas och Zorro.

Inga kommentarer: