onsdag 1 juli 2009

Regn idag men inte regnig dag

Några droppar regn kom nu på kvällskvisten. Åskan mullrade i bakgrunden en lång stund. Nu är det nästan helt klart igen och "kvällens guldmoln fästet kransar" som EJ Stagnelius formulerade det en gång.
Klas och flickorna kom vid femtiden. Deras hemresa blev lite äventyrlig: Klas fick punktering mellan Lofta och Loftahammar. Så småningom lyckades han laga med spraygas (?) och nu står bilen hos Askö bilservice för nya bakdäck. Det blev mycket utgifter på kort tid, se mitt inlägg i förrgår!
Nu har vi ätit pannkakor och flickorna har duschat och tvättat håret, Klas har läst saga för Annie och båda flickorna förmodas sova. De har haft fina dagar hos sin fars kusin Maggan. Stor upplevelse att få rida på hästarna Linus och Harry.
Jag och Zorro har haft en ganska aktiv hunddag. Vi började med att lägga spår, dvs jag lade spåret och Zorro satt väntande vid början av det. Sedan gick vi en lång promenad utan koppel och, faktiskt, hittade jag några kantareller, årets första. Vi satt en stund tillsammans i skogen och delade på några skivor vattenmelon. Sedan gick vi tillbaka och spårade - det gick helt perfekt. Vi målet väntade en liten korv i en platspåse.
På eftermiddagen gick vi och badade. Säkert över 20 grader i vattnet. Zorro simmade iväg längs vassen och kom springande tillbaka när jag just hade börjat fundera över hur jag skulle kunna hitta honom.
Och i kväll har Annie och jag lekt kurragömma med honom. "Leta Annie" får honom att i full karriär rusa runt huset tills han hittar henne.
Nu ligger han, bokstavligen talat, utslagen på golvet och sover den uttröttades sömn.

Inga kommentarer: