torsdag 30 juli 2009

Torsdag i juli

Hyfsat väder. Lång förmiddagspromenad över Lilla Askö tillsammans med Klas och Zorro. Lite kantareller hittade vi. Zorro blev glad när vi skymtade havsstranden, vi ilade dit och han lade sig ner i vattnet och svalkade sig. Hans päls börjar bli lång, alltmer ohanterlig och säkert varm. Tid för klippning först i september!
På eftermiddagen besök hos Birgit. Hon står mitt hjärta så nära och hon är en person som det alltid är intressant att samtala med. Nu har vi känt varandra i 18 år men det är över 60 år sedan jag först hörde talas om henne - när min mamma räknade upp sina kusiner och nästkusiner för mig, som bara hade två kusiner totalt och var avundsjuk för att mamma hade så många. Och Birgit är ju min mammas nästkusin.
Lyssnandet på Mankells bok Djup fortskrider. Nu har den grymma mannen i boken konfronterats med sanningen och det är inte utan att man tycker att det är rätt åt honom. Men fortfarande är allting tragiskt i handlingen.
Så har jag haft lite brevväxling via e-post med Gege om den knasiga dröm jag hade i natt...

Inga kommentarer: