måndag 3 augusti 2009

Blue tooth

Idag har jag knäckt koden för användande av blue tooth i mobilen. Det var inte så svårt när man väl läste innantill i det lilla handbokshäftet. Jag har också fått genombrott då det gäller användande av headset utan blue tooth. Där var det trial and error, Klas ringde och ringde och jag svarade och svarade. Nu återstår att klura ut varför "ej mottagna samtal" kopplas till iTune i min dator, obegripligt! Och tekniskt helt obegripligt är hur man gör för att få in "besöksräknare" i bloggen. Det FINNS andra som har det!
Dessa tekniska övningar har i alla fall inte tagit hela dagen. På förmiddagen for vi iväg till Falerum, 6 mil inåt landet, för att kolla lite på kläder och köpa stövlar i stället för Klas Asköstövlar som har fått ett stort hål och mina Örebrostövlar som gått samma öde till mötes. Jag köpte också ett par Fjällrävenbyxor för höstbruk.
Zorro var med men tyckte inte att det var någon njutning att sitta i bilen och vänta...
På eftermiddagen gjorde vi en efterlängtad båttur, bara till det närbelägna Getgrundet men ändå. Det var soligt och fint och vi badade och njöt - alla tre. Plötsligt hörde vi rop och runt udden kom en tjusig Baracudabåt paddlandes och lade till intill oss. I båten satt ett par makar från Skeppsgården med väninna, barnbarn och hund. De hade fått bensinstopp (=soppatorsk) - mannen var före färden så säker på att bensinen skulle räcka att han inte kollade. Hans fru var synnerligen missnöjd. Nu var goda råd dyra: vi hade inte bensin nog att lämna ifrån oss och ingen syntes på sjön som kunde tänkas ha det eller bogsera dem till Skeppsgården. Så jag ringde till Pelle - vår vanliga räddare i nöden - och han lovade gå ner till kajen med bensin och Klas tog vår båt dit och hämtade den. Slutet gott, allting gott.
Och SMHI har lovat fortsatt sol!

2 kommentarer:

Ebeth sa...

Men Inger jag har ju lärt dig hur man skulle göra för att få besöksräknare! Nu har jag tyvärr själv glöm bort hur jag gjorde....

Inger sa...

Elisabeth! Jag försökte göra som Du skrev då för längesen men lyckades inte. Kanske för att jag då ännu inte hade fattat tekniken med att länka. Nu kan jag det. Hoppas du kommer på igen hur man gör en besöksräknare...
Kram från moster Inger