söndag 22 juni 2008

Anna Gavalda igen

Nu har jag lyssnat färdigt på Anna Gavaldas Tillsammans är man mindre ensam. Jag har nog aldrig hört en så vacker och så uttycksfull röst som Eva Röses. Dessutom läste hon de invecklade franska namnen och de franska citaten på en så god franska. En njutning för örat! Nu har jag raskt greppat en annan bok av Anna Gavalda. Den heter Jag älskade honom. En bok med samtal snarare än med intrig. Tänkvärd. En gammal (60 år!) man berättar om sin brist på talang för livet: " Jag arbetade. Mer och mer och jämt och ständigt. Det var min kamouflageklädsel, mitt pansar, mitt alibi. Mitt alibi för att inte leva. Därför att jag inte var så förtjust i att leva. Jag trodde att jag inte hade någon talang för det. Jag hittade på svårigheter, berg som skulle bestigas. Väldigt höga. Väldigt branta. Och sen kavlade jag upp ärmarna. Jag besteg dem och sen hittade jag på nya. Det var inte det att jag var ärelysten, jag var bara fantasilös." ...

Inga kommentarer: