torsdag 26 juni 2008

Sommarläsning

Ett av alla glädjeämnen här är att det finns tid för sommarlektyr. Nu har jag just läst tre deckare: Karin Wahlbergs båda böcker Tröstaren och Blocket och Karin Alvtegens Skuld. Bortsett från spännande intrig har dessa böcker en sak gemensamt för mig: jag känner så väl till böckernas miljöer, t o m adresser: Karina Wahlbergs Oskarshamn och Lund och Karin Alvtegens Saltsjö-Duvnäs.
Igår var jag på Vedudden hos Birgit. Vi är båda fascinerande över bokförlaget Vulkan och dess möjligheter för människor att kunna trycka upp sina bokliga alster. Från Birgit har jag, nu och tidigare, fått ovärderliga råd om hur en bok ska gestaltas. Det är jag så glad över och tycker själv att jag till punkt och pricka (nästan) lyckats följa hennes råd i boken om Maja och Allan.
Idag har Klas, jag och Zorro gjort en utflykt till Västervik. Dessförinnan letade vi fram våra gamla cyklar (min är en flickcykel som följde med huset när vi köpte det och var gammal redan då...). I Västervik köpte vi däck och slangar och en cykelpump och nu ska vi börja cykla även här - och med Zorro. Jag kan tänka mig att det behövs mycket träning. Vad händer om Zorro tycker att det luktar väldigt gott långt från vägbanan? Släpp kopplet, inget farligt kan hända, sade en man som vi mötte.
Värmen är på väg sade SMHI.

Inga kommentarer: