onsdag 18 juni 2008

Ny sommar på Stora Askö




Vi är här nu - i vår gamla skola på Stora Askö i Tjusts skärgård. Vi kom igår och allt är sig likt. Fast gräsmattan liknar mest Ölands alvar - inget regn har fallit på de tre veckor som har gått sedan vi var här senast. Som tur är gjorde jag då alla nyplanteringar i krukor och dem har vår snälla granne Bengt vattnat. Därför har tomatplantorna överlevt och blommorna finns kvar. Både igår och idag har jag gått till Strömsudden med Zorro och han har vällustigt kastat sig i vattnet. Vägen dit går han utan koppel och klarar bra att hålla sig i närheten av mig. Men när vi gick till Ytterby idag på förmiddagen, utan koppel sista nästan bilfria biten, så fick han korn på ett rådjur och satte av i galopp. Rådjuret sprang, förstås, snabbare och lite slokörad kom Zorro tillbaka. Klas och jag har tidigare diskuterat Zorros jaktinstinkt - den som enligt lagottoboken är bortavlad... Jag ska inte delta i sådana diskussioner mer!

Inga kommentarer: