lördag 14 juni 2008

Flytthjälp och vad jag fick med mig

Jag har varit i Tranås i dagarna tre och varit flytthjälp till syster Gunilla. Flyttningen var inte lång: tvärs över gatan bara. Vi jobbade på från morgon till kväll och när jag reste hem var vi nästan klara. Med mig hem från Tranås fick jag en liten ryamatta som vår mamma knöt sent i livet - den känns väldigt kär för mig. Jag fick också två böcker. Den ena heter Morfar till låns, är en barnbok skriven av Birgit. Morfar i boken bor, förstås, på Stora Askö och jag känner igen den långa, slingrande vägen dit och Udden, där morfar skurar båtsets golv - säkert mer när jag läst vidare. Jag fick också med mig en hemsk, till all lycka tunn, bok. Hilma heter den och handlar om hur det är på långvården på 1970-talet för en kvinna med stroke, 63 år. När man läser den är det lätt att lovprisa den medicinska utvecklingen och dagens äldreomsog!

Inga kommentarer: