söndag 15 mars 2009

Första vårdagen?

Lagotton Bliss och lagotton Zorros svans

På språng

På förmiddagen, när vi gjorde vår sedvanliga utflykt till Karlslundsskogen, var det fortfarande vårvinter. På eftermiddagen då Zorro och jag tog en promenad längs Svartån var det plötsligt vår. Balkongdörren har stått öppen, balkongen är nystädad och pelargonerna ju omplanterade. I rabatter längs vår väg blommade rikligt med vintergäck. Scillan är i antågande, tänk om den redan blommar i vårt dike på St Askö...
Karlslundsutflykten gjorde Klas, jag och Zorro tillsammans med Mikael och Bliss. Hundarna gillar varandra, springer i kapp och leker jättebra tillsammans. Jag försökte fotografera dem tillsammans men de stannade inte länge nog för att fastna på samma bild. Den bild som tydligast visar Bliss visar också Zorros svans och den är ju fin den också... Bliss är fortfarande valp, 10 månader.
Vi har städat (Klas och jag) och lagat mat (Klas). Jag har förberett veckans aktiviteter inom politiken, skrivit ut, läst på. Jag har ringt Katarina, som har lite mindre ont av sin bäckenlåsning. Om två veckor är hon, Anne och Johannes här - om det går att åka buss.
Nu ska jag läsa en stump ur Eva Franchells bok Väninnan -rapport från Rosenbad. Intressant att få en inblick i livet där. Inte kunde jag ana att allt är så formellt och hierarkiskt ordnat - vem som ska åka i vilket flygplan, vem som ska åka i första, andra etc bilen efter statsministern, ven som ska beordra vad till vem, hur rädda alla blir när Göran Persson är missnöjd etc.
Och så fyller mitt sykonbarnbarn Eddie, son till Elisabeth och Mats, tre år. Jag var med på hans dop, det känns som i förrgår... Han var klädd i den dopklänning som min mamma sydde till sitt första barnbarn Katarina för hemskt många år sedan. Därefter har alla hennes barnbarn och barnbarnsbarn (utom ett som bar en dopklänning från sin fars sida) döpts i den klänningen, hastigt räknar jag efter och får det till 17 barn. Det går att kontrollera eftersom alla barnens namn står broderade längs knappraden baktill.





2 kommentarer:

Anonym sa...

Nej Inger det där kortet måste du ta bort!! Jag ser helt fruktansvärd ut. Nu bojkottar jag din blogg tills kortet är borta. Eddie hade iallafall en trevlig födelsedag med massor av presenter, mest såna med batterier, som tjuter..

Anonym sa...

Tack :)