måndag 25 augusti 2008

Flyga drake



Nu har jag lyssnat färdigt på Flyga drake, i ljudboksformat. En alltigenom fängslande bok och intressant skildring av kultur, levnadsförhållanden och politik i Afganistan från 1970-talet och fram till början av 2000-talet. Kan rekommenderas både som läs- och som lyssnarupplevelse.
Nu har jag fört över Jan Guillous Vägen till Jerusalem till min MP3-spelare. Det blir säkert en helt annan upplevelse, inte säkert att jag tycker lika mycket om den som Flyga drake. Vi får se.
Idag har vi haft en riktig sommardag på Askö. Vi började dagen med städning och gräsklippning samt ösning av den lilla båten (med hink!). På eftermiddagen packade vi vårt kaffe och for ut på sjön. Några sköna timmar på en liten ö och vi konstaterade att fortfarande är vattnet varmt nog för bad.
Äntligen blommar änglatrumpeten. Tio stora trumpeter finns på den. Se bilden. Se också bild av ögonstenen Zorro.
I kväll har Klas och Pelle lagt sex abborrnät. I morgon bitti visar det sig hur stor fångsten blir. Abborrfiléer till middag har vi tänkt oss...

5 kommentarer:

stajne sa...

Jag blir jätteavundsjuk när jag ser änglatrumpeten! Jag har en som står på vår balkong - den kommer inte att blomma alls! Kanske är den för ung? jag köpte den i våras som liten planta. Hur länge har ni haft er?

stajne sa...

Zorro är verkligen en väldigt söt hund! Jag förstår att han har en stor plats i ditt hjärta.

Anonym sa...

Inger, läste att ni ska gå på kantarellkurs. Med era förberedelser kommer det att gå galant. Glöm inte att boka en torgplats för försäljningee. Kram Ingrid

Inger sa...

Hej Ingrid! Tack för att du tror på oss inför vår kurs.Det ska bli spännande. Med tanke på att vi, som just nu är på Askö, hittat 2 liter kantareller på fyra ivriga personer, så behövs det verkligen att få hjälp i sökandet av en välutbildad hund!!!

Inger sa...

Hej Stajne! Ge inte upp! Vi har haft vår i flera år. Varje höst klipper jag ner den så att bara några pinnar återstår. Så kommer den tillbaka, glad och pigg, på vårkanten - just när man nästan gett upp. Men Den måste övervintra frostfritt!
Och tack för orden om Zorro. Ja, inte kunde jag tro att en hund bli en sån viktig varelse för mig. Vår mamma, som växte upp med orden "akta dig för hästar och hundar", sagda av HENNES mamma när vår mamma som liten skulle ge sig ut på Lunds gator, hon kunde ju inte precis förmedla varma känslor för hundar. Och det var ju inte så konstigt...