tisdag 3 februari 2009

Geges födelsedag


Idag är det syster Geges födelsedag. Jag har ringt och gratulerat henne. Nästa måndag skulle det ha varit vår mammas födelsedag (hon skulle ha fyllt 104!) och måndagen efter min! Jag letade fram en bild, tagen för så där 65 år sedan...
Igår var det representantskapsmöte i vårt parti. Vår s-förening hade skickat tre motioner, Klas hade skrivit två och vår styrelskompis Peter en. Den första av Klas´ motioner handlade om vådan av och kostnaderna med stafettläkare. Vi tycker att landstinget måste kämpa på så att deras läkare stannar kvar - ge dem bättre arbetsförhållanden, bättre arbetsmiljö och högre lön - allting blir billigare och bättre än att anlita stafettläkare. Jodå, representantskapet beslöt att skicka motionen vidare till partidistriktet - det är det som har inflytande över landstingets politik.
Den andra motionen handlade om finanskrisen. Titeln var "Bankernas nya pengar". Svaret var dubbelt så långt som motionen och resulterade i att en idépolitisk temkväll ska hållas.
Den tredje motionen handlade om att satsa på öppna mötesplatser för ungdomar. Det behövs fler fritidsgårdar, anser vi. Ja, man skulle se över behovet.
Idag fick jag förfrågan om jag kunde tänka mig att vara sekreterare på s-studenternas årsmöte. Jag kände mig så hedrad och tackade ja men inser att åldersskillnaden mellan medlemmarna och den tillfälliga sekreteraren är väldigt stor...

Nu kom just ett sms från Katarina. Budskapet var en fräckis, som min ålder (se ovan) förbjuder mig att återge!

4 kommentarer:

stajne sa...

synd att man inte fick ta del av fräckisen...

stajne sa...

Jag tackar så mycket för alla gratulationer och kort! Roligt att återse det kära gamla kortet - jag minns precis klänningarna i krigstids-kvalité: min var brun-och vitrutig medan era klänningar var röda. Det gjorde lite ont i håret att ha rosett! Det minns jag också!

Inger sa...

Hej Stajne! Ja, också jag minns i detalj färgerna på våra klänningar. Din var nog hemsydd, vi hade, tror jag, för en gångs skull fått köpeklänningar.

Anonym sa...

hej!
Vilken finn bild på er!
Ni ser ut som filmstjärnor!
Vi i Lund passar på att gratulera våra kära mostrar på födelsedagen.
Kram, Trini, Ola, Elias och Skrylle.