söndag 8 februari 2009

Lite om digital fotografering

Den här bilden är taget 1911, alltså för 98 år sedan. Den föreställer min mammas farmor (mor till fotografen, se nedan). Till vänster om henne står min mamma Maja, 6 år. I sin farmors knä sitter Brita, 1 år, och till höger står Elsa 4år.

Nu har jag just tittat på bilder av många barn. Jag har kollat i Elisabeths, i Lindas, i Elins bloggar och sett bilder av Lukas, Eddie, Märta-Sara och My - alla är de barnbarn till min syster Gege och hennes Sigge. Fantastiskt det där med digitala bilder, så lätt att dela med sig både på det här sättet och via e-post. Till Linda (som jag aldrig träffat men via hennes blogg nästan som tycker att jag känner ändå...) skrev jag just en fundering om vad som händer i framtiden med dessa bilder. Försvinner de samtidigt som nya IT-system införs? Jag tänker på alla fantastiska ateljéfoton jag har i en låda (de väntar på att klistras in i ett släktalbum). De är från 1910-, 1920 och 1930-talen, svartvita och helt perfekta trots sin höga ålder. Jag har scannat in dem alla för att ha dem tillgängliga då jag har skrivit om släkten. Se en av dem här ovan. Det, liksom alla de andra är tagna av min mammas faster Ida, född på 1870-talet och med egen fotoateljé i Lund.

Jag tänker också på, och det berättade jag för Linda, hur det var med fotografering när Katarina var nyfödd och liten. Pappa Tore tog hur många bilder som helst av henne och vi satt på kvällarna i badrummet, tillfälligtvis omgjort till mörkrum. Vi framkallade, kopierade och förstorade, har många bilder och också de är fortfarande helt felfria.

2 kommentarer:

stajne sa...

Så fint att få återse den gamla bilden! Den är så vacker - allvarlig och högtidlig. Barnen har klätts fina med spetskragar och bästa klänningarna. Det känns vemodigt att de allesammans är borta sedan länge. Och när vi också är borta är det knappast någon som minns dem längre.
Därför är jag så glad att Du Inger har skrivit och berättat om en del av dem!

Anonym sa...

Det ser ut att vara för så otroligt länge sedan! Jag har svaga minnen av mormor, tyvärr. Jag kan minnas något hon har sagt och jag kan se henne framför mig. Det skulle vara väldigt kul att ha ett släktalbum! Räkna mig som intressent av projektet :)