onsdag 25 februari 2009

Ny släkting


Jag har fått kontakt med en Trybom-släkting. Trodde vi. Det verkade som att våra släkter löpte samman i min mormors farfars farfar Jakob Trybom, född 1771. Han och hans fru Beata fick många barn. Men det äldsta barnet, Lovisa, som alltså är min nya kontakts anmoder, föddes före Beatas giftermål och står i födelseboken som "oäkta". Det var så på den tiden, allt var inte bättre förr. Det KAN ju vara så att Jakob var far också till Lovisa men man vet ju inte säkert så där före registreringens tid. Prästen bestämde: antingen var man gift och då skrevs faderns namn in i födelseboken, eller också var man inte gift och då skrevs inte faderns namn in. Ett undantag har jag hittat: Jonas Petter Trybom, min mormors farfar, och hans Lovisa (hon hette faktiskt också så) fick sitt första barn 1849 och var då inte gifta. I födelseboken står den lilla flickan antecknad som "oäkta" men där står också "som fader sig angifvit JP Trybom".
Släktforskning är som att lägga pussel - så spännande att se vad det blir till slut. Men nog vore det roligt att veta mer om vad som döljer sig bakom namnen. Hur hade de det, hur levde de? Hur såg de ut?
Den allra äldsta bilden, som jag har av Trybomssläkten är tagen 1897. Den föreställer min mormors mor och mormors far och några av deras barn. Yngst på bilden är Rut som föddes just 1897 och bilden är tagen vid hennes dop. Längst bak står äldsta dottern i sin konfirmations- klänning. Det är Linnéa, min mormor.
Idag har jag utfört ett hedersuppdrag. Jag blev inbjuden att sitta som sekreterare vid studenternas s-förenings årsmöte. Jag kände mig verkligen hedrad: en skara ungdomar, en medelålders årsmötesordförande och en mycket äldre sekreterare. Jag minns ju hur jag, i tjugoårsåldern, betraktade folk i min ålder som jättegamla och jätteskruttiga...
På förmiddagen utflykt till Karlslundsskogen med Zorro. Oj, vad han njuter av snön och av att springa fritt.

Inga kommentarer: