lördag 14 februari 2009

I väntan på gäster

70 årig bild där jag vilar i min pappas famn. Framför står storasyster Gunilla, 4 år.
Idag minus 12! Kallt och soligt, snö även i innerstadens parker. Jag har just kommit från morgonpromenad med Z. Han mötte flera hundkompisar och uppskattade det alldeles uppenbarligen.
Till lunch kommer Klas´ barn och barnbarn och de stannar tills i morgon kväll. Jag ska nu göra morotsoppa med räkor till lunch - ett DN-recept som vi inte har prövat tidigare. Djärvt att göra det inför gästmåltid men det verkar bra. Klas har satt deg, alldeles färskt bröd till soppa är särskilt gott. Han ska också förbereda middagen som är en pastarätt med rökt skinka och tomatsås. La escrina heter det och det hela monteras i form just som ett skrin med lock och allt.
Inför morgondagens "öppet hus" har jag förberett så långt möjligt. Resten måste göras i morgon bitti: laxsås till grönkålspajen, potatisskalning, dukning, sallad, glasyr och gräddvispning till tårtor.
Och på måndag far vi iväg till Karlskrona! Jag längtar efter samvaron med mina barn, barnbarn och "svärbarn" och så Boel förstås.


Inga kommentarer: