torsdag 8 oktober 2009

Eva-projektet

Har jag berättat om Eva-projektet? Det är ett EU-projekt som ABF driver för stöd till invandrarkvinnors integrering i det svenska samhället. En del av det är jag med i: träff varje onsdagförmiddag med sju invandrare, mest kvinnor. Syftet är att ge dem tillfälle att tala svenska. De har alla varit i Sverige i så där tio år, gått i svenska för invandrare, men har inte tillfälle att tala svenska eftersom de inte har jobb.
Jag lär mig mycket på dessa träffar - om andra kulturer, om att barnen lär sig tala svenska och inte har ord på hemlandets språk när de ska berätta om sina upplevelser, om svårigheten att hantera barnens "krav" på samma märkeskläder som deras svenska kamrater har - trots att pengarna egentligen inte räcker till. Och mycket annat. Och alla är ledsna över att de inte talar bättre svenska.
En kurdisk man berättade att 90% av alla invandraräktenskap spricker. De ingås i hemlandet som en överenskommelse mellan de ungas föräldrar. Mannen kommer först till Sverige, hustrun och barnen kommer så småningom efter. När hustrun upptäcker att hon kan få bidrag till sin och barnens försörjning tar hon ut skilsmässa. Den här mannen har en fru som jobbar heltid. Han har löst det så att han har hand om både sitt och hustruns bankkort, han sköter ekonomin i sin helhet, handlar mat och kläder. Så bevaras hans äktenskap, menar han.
Jag är inte ensam svensk i gruppen. Min föreningskamrat Arne leder gruppen och ibland är en socionompraktikant med. Man är ganska utpumpad när de två timmarna har gått, man får lyssna väldigt aktivt för att förstå det som sägs på en ganska stapplande svenska. Men vi håller hela gruppen aktiv och de talar och talar.

Inga kommentarer: