torsdag 29 oktober 2009

... och åter hemma.

Den här åsnan tillhörde inte ressällskapet men den var såå söt

Middag

Annie bistår clownen i hans experiment

Vi fikar i Larnaca

I Ocean Aquarium

Födelsedagstårta med tomtebloss och parasoll

Skön vecka på Cypern tillsammans med Klas, hans barn och barnbarn. Jag vill försöka visa den genom bilder här i bloggen.
Vi hade det varmt och skönt, 8 grader varmare än vanligt så här års sade någon och det var minst 30 grader varje dag. Vattnet var alldeles kristallklart - bad varje dag. "All inclusive", vilket gjorde att inga funderingar behövdes om vem som ville äta vad och var vi skulle äta. Hotellets restaurang serverade frukost-, lunch- och middagsbufféer varje dag så det fanns mat för alla smaker. Så vi gick mellan våra små hotellägenheter, restaurangen och playan och tillbaka igen. På kvällarna var det underhållning. En enda utflykt gjorde Klas, Torbjörn och jag: till Larnaca.
Klas och hans söner gjorde en längre vandring, till turkiska gränsen. Där höll de på att bli tagna av polisen eftersom Klas tog upp sin kamera intet ont anande. Vakternas arga skrik fick honom att snabbt radera bilderna.
Där på stranden hann jag läsa flera böcker. Först Anna Gavaldas Lyckan är en sällsam fågel. Den, liksom hennes fjolårsbok Tillsammans är man mindre ensam, är det underbaraste man kan läsa! Så läste jag Kalifatides Vänner och älskare (den kändes lite tam efter Gavalda), lyssnade på Agatha Christies Mordet på Orientexpressen i min Mp3-spelare, började på Jonas Gardells Om Gud (helt fantastisk och man förstår att boken gjorde Gardell till teologisk hedersdoktor) och läste Pasilinnas Snablar på planet hem. Det kallar jag väl använd tid!
Med foten gick det bra. Utan gips men med stödstrumpa och krycka kunde jag gå på korta promenader. En dag vandrade hela sällskapet iväg några km till ett Akvarium där vi såg konstiga fiskar, krokodiler och pingviner.
Och så firade sönerna Klas födelsedag och vi alla firade Annies 7-årsdag. Present från barn och barnbarn var en ballonguppstigning från lämplig plats i Örebro.







1 kommentar:

stajne sa...

Så trevligt ni har haft! Och roligt för oss andra att läsa om er resa! Väldigt fina bilder!
Gege och Sigge