fredag 9 oktober 2009

Namnsdag!

Jag har faktiskt namnsdag idag. Katarina sms:ade tidigt (ledig från jobbet men ändå uppe tidigt!) och gratulerade. Med förundran läste jag upp för Klas som trodde att det var Veronicadagen. Dock heter ju inte jag utan syster Gege Veronica, som f ö är ett väldigt vackert namn. Så jag fick ju titta efter i tidningen och upptäckte att det var Inger-dagen. Förr fanns ingen Inger-dag så jag identifierar mig inte med namnsdagar men det var roligt att bli gratulerad. Det blev jag också senare och då av väninnan Kerstin.
Kerstin påpekade dessutom att jag hade fel igår då jag skrev att det inte finns Nina Ottosson-spel för katter. Jag får kolla bättre nästa gång jag går till hund- och katt-affären.
Det har varit en strålande vacker höstdag, lite kylig men med en intensivt blå himmel. Jag gick en tvåtimmars promenad med Zorro längs ån uppströms och tillbaka nerströms. Klas var hos tandläkaren och sedan på sitt gym.
Min dag började tidigt, redan halv nio deltog jag i en s k kollegial granskning av hur Örebro kommun jobbar med barnkonventionen. Fler kommuner bildar ett s k partnerskap där man samråder om hur man ska medvetandegöra barnkonventionen i all kommunal verksamhet. Så följer man upp hos varandra genom s k kollegial granskning. Så dem vi mötte var en man som jobbar hos barnombudsmannen och ett antal personer från skånekommuner. För min del gällde det ju hur Förvaltningen för funktionshindrade jobbar. Jag hade förberett mig genom att besöka barn- och ungdomboendet och genom att tala med några av cheferna i andra delar av förvaltningen. Jag blev imponerad av det jag fick veta - barnkonventionens innehåll är ett förhållningssätt i alla sammanhang som gäller barn med funktions-
nedsättning. Jag tror att vår förvaltning har kommit långt här!!! Roligt.

Inga kommentarer: