torsdag 28 januari 2010

Grattis till sommargrannen


Just nu såg jag på Aktuellt att Stig Fredriksson har fått medalj av kungen för sina framstående journalistinsatser. Välförtjänt! Alltid lika intressant att höra hans rapporter från främmande land. På 70-talet var han utrikeskorrespondent i Moskva och skrev häromåret en bok om sin, under kalla krigets dagar, på sätt och vis aningslösa kurirverksamhet för författaren Alexander Solzjenitsyn, som ju var i minst sagt onåd hos regimen.
Om Solzjenitsyn har jag ett särskilt minne. 1983, då jag var på rundresa i dåvarande Sovjetunionen blev det flygförsening i Tasjkent. De lokala värdarna ordnade en frågesport för att förströ oss. En av frågorna: Nämn en sovjetisk författare. Solzjenitsyn, sade jag. Men det fanns faktiskt ingen författare med det namnet så det blev underkänt...
Hindersmässa i Örebro. Mycket folk på stadens gator. Bra tillfälle att samla på sig årsbehovet av plastpåsar av allehanda slag. Det har vi gjort hos Jonas från Kristianstad, vår årliga leverantör. Så har jag köpt årsbehovet av ullstrumpor, tunna och lite tjockare. Getost köper vi alltid av ett äldre par med många getter hemmavid. Klas köpte en plånbok.
Hundpromenad i Karlslund på förmiddagen. Ny rimfrost, så vackert. Kanske lite uttjatat men jag tog i alla fall några bilder med kameran i mobilen.
På eftermiddagen flitigt arbetat med uppgifter efter styrelsemötet i Wadköping.
Nu följt Antikrundan, favoritprogram.

Inga kommentarer: