tisdag 5 januari 2010

Uteliv


Vår tillvaro präglas mest av uteliv, sunt och stärkande sådant. Med Zorro styr vi helt kosan till Karlslundsskogarna. Så vackert nu med allt det vita. Lite jobbigt att pulsa i snön men säkert god motion. I går blev det en eftermiddagspromenad och vi fick se en vacker solnedgångshimmel, se den här ovan.
Idag vaknade vi till -18. Jag gick en kort morgonpromenad i mammas gamla päls - behövs ingen kofta under. Den nya halsduken går numera att vira fyra varv runt halsen - de 2 meterna har vuxit till 3, hur gick det till? Några timmar senare for vi alla tre ut till Karlslundsskogen, väl påpälsade och Zorro med tassvax på trampdynorna och mellan dem. Det var förskräckligt kallt. En timmes promenad kändes mycket, mer var inte att tänka på. Förklaringen fick vi när vi kom in i bilen. I Karlslund var det - 27! Alltså tio graders skillnad!
Långpromenad på eftermiddagen var inte att tänka på. I stället letade vi fram ett gammalt pussel, 2000 bitar. Vi köpte det en jul för kanske sex år sen, började lägga men gav upp. Nu minns jag tydligt hur svårt det var att komma igång...
Och den lilla operationen då? Jo, den gick fort och lätt och nu har jag ett litet plåster på kinden. Om en månad får jag veta om det var något att bry sig om.
Ganska upprörd är jag över hur dåligt det är lite varstans med tillgängligheten för personer med funktionsnedsättning, bl a rullstolsburna. En man, Peter, åkte tåg mellan Stockholm och Uppsala. Där skulle han på fest. Men i Uppsala fanns ingen att hjälpa honom av tåget så han fick följa med tillbaka till Stockholm. Detta är långt ifrån det samhälle för alla som vi vill ha. Här finns anledning till förändring och förbättring!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken vacker vinterbild från igår!
Trots att jag får vistas inomhus
pga min fot så upplever jag vinterlandskapet som en härlig påminnelse om barndomens vintrar. Jag ser fram emot när jag kan gå stavgång igen men det dröjer .....
Hälsning från Britta

Anonym sa...

Ha ha, jag kommer ihåg en tröja du stickade till Klas....varje vecka fick han vika upp ärmarna ett varv extra! Du får nog sluta sticka med resårband!

Inger sa...

Ja, visst är det konstigt! Dessemellan har jag stickat en annan halsduk, den blev så småningom som en orm...

Anonym sa...

Men stackars Zorro, måste han gå ut
en hel timme i 26 minusgrader ??
Pia går på sin höjd en kvart och då
med en hundpäls på sig. Till viss
del beror det på att hennes matte fryser trots fårskinnspäls !

En orolig fadder till Zorro som bara undrar !

Luntmakaren sa...

Hejsan!

Skrev i din gamla blogg nyss.

Skönt att helgerna är över nu och att vi går mot ljusare tider.

Inger sa...

Hej Luntmakaren! Jag kollade i min andra blogg,den övergivna. Men inte hade Du skrivit något där. I alla fall kom det inte fram. Skriv gärna något här i stället.
Hälsningar
Inger

Inger sa...

Till min oroliga fadder har jag skrivit, lite mer personligt, att hon inte behöver vara orolig - i alla fall inte just när det gäller Zorros utevistelser. Hans enda problem är/har varit snön mellan trampdynorna. Han springer glatt och då och då rullar han sig, behagsjukt, i snön.
Men jag är väldigt glad över att hon intresserar sig för Zorros väl och ve och ger mig goda råd.

Luntmakaren sa...

Hej Inger!
och God Fortsättning på nya.

Det jag skrev var att jag bott i Örebro för länge sen. Det är väl där du bor?
Att jag ibland, men inte så ofta,
återser Närke. Det beror på att jag ibland fått skjutsa mitt barnbarn, Emma, till sportliga aktiviteter i västra delarna av Örebro, utåt Närkes Kil.
Jag arbetade på Kungsgatan 60 men det var 1956 - 1962.
De flesta tycker nog Örebro är en rätt trevlig stad. Bodde i Båghuset de sista tio månaderna.
Skrev i november:
Träffade några morgontidiga svenskar, Bengt och Yvonne från Örebro, på gågatan Rua Augusta
i Lissabon. Känner du dem så hälsa och tacka för de hjälpte mig komma ihåg var jag lagt passet...
Ha det!