söndag 17 januari 2010

Om franska hundar...

Här är en särskild hälsning till Christina H-P, återkommen efter många år i Frankrike och nu utrustad med en schäfertant, men också till andra hundägare såsom Elisabeth med Musse och Kerstin med Pia.
I DN:s söndagsbilaga läser jag om hur det är att ha hund i Frankrike. Är det sant, Christina? Så här står det bland annat:
Franska hundar brukar slött rapande ligga i vägkanten och se bilar, mopeder och gångtrafikanter passera förbi. Men vid åsynen av en cyklist vaknar de till liv och biter sig fast i cyklistens närmast belägna fot. Sedan hänger de kvar till de tröttnat eller fått cyklisten på fall.
---
Men en gång i de franska Pyrenéerna - sedan en sällsynt vidrig pudel tuggat sig fast i min högerfot - kom hundens mätte ut och ropade något häpnadsväckande: Odjur, skrek hon. Sluta genast! En ovanligt förståndig matte hann jag tänka.
Till slut hade även dena hund tuggat färdigt. När jag tacksamt vinkande vände mig om hörde jag hur matte, med famnen full av pudel, samtalade med sin fyrbente vän. "Den cyklisten var ett riktigt odjur", kuttrade hon.
För min egen del vill jag betona att Z är ointresserad av cyklister. Vad som däremot skulle hända om han skulle komma åt skateboardåkare eller rullskridskoåkare är ovisst!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Inger! Det är nog lite olika variationer,när det handlar om franska hundar med tillhörande hussar o mattar.Det är ovanligt att se nån ta upp bajset efter sin vän,tyvärr....Jag gjorde det ALLTID,lite demonstrativt kanske!Däremot har jag aldrig blivit anfallen under cykelfärd.Det är så att det är "löshund"som gäller.Det går väl ann när man har pli på sin vovve,men så är ju inte alltid fallet.Påminner mig om en gång vid havet i Bretagne då en Leonberger ville leka med Texie,men knuffade till mig av misstag,där låg jag i sanden med 75 kg hund över mig och min T.som ville rädda matte....

E-beth sa...

Det lät ju inte alltför trevligt... men ändå blir man lite full i skratt över den kuttrande franska matten :)

Anonym sa...

Ja, det låter lite väl häftigt tycker jag. Men visst Pia gillar inte alls cyklister och rullskridskoåkare. De får sig en rejäl utskällning av henne.

Kerstin