lördag 23 januari 2010

Inte första april...

Jag vill faktiskt påpeka detta - inte första april och inte dolda kameran - innan jag berättar att i kväll ringde en person från Lokalhistoriska sällskapet i Örebro. Sällskapet ska via Arkivcentrum ge ut en bok med uppsatser om Örebro. Hade jag nu något emot att man tog med min uppsats om kvarteret Brandstationen, som en av sju uppsatser? Jag skrev den för flera år sen när jag gick en lokalhistorisk kurs på just Arkivcentrum. Vi hade just flyttat in här i kvarteret Brandstationen, ett kvarter med gamla anor. Nej, jag har ingenting emot att uppsatsen publiceras i boken, tvärtom känner jag mig väldigt hedrad. Glad!
På förmiddagen idag anlände vi samtidigt till vår startpunkt för hundpromenader, de båda labradorerna med sin matte, de båda springer spaniels med sin matte, Klas, jag och Zorro. I två timmar vandrade vi tillsammans, fyra människor och fem hundar. Som vanligt talade vi om allt möjligt, idag ganska mycket om sjuka hundar, gamla hundar och hundar som dör. Bakgrunden till samtalsämnet var att jag och Zorro i går mötte en shepland sheepdog som var 14, 5 år, nästan blind, nästan döv och gick stelt och vacklande. Zorro hälsade först på den gamle men drog sig sedan upp i en snödriva och såg allmänt avståndstagande ut. Den gamla hundens matte berättade att det är vanligt att hundar gör så när de träffar denna urgamla hund.
På vår promenad idag talade vi också om oron när hundar blir sjuka och vad man kan göra om man, som jag, inte har minsta koll på medicinska företeelser. Men Klas har ju det desto mer och verkar inte orolig ens för sjuka djur.
Men nu känner jag mig orolig över släkthunden Musse i Krylbo som har blivit sjuk. Lite bättre idag, verkar det som, och jag håller tummarna för honom.
Idag har jag läst handlingarna till måndagens presidiesammanträde. Bland annat ska vi yttra oss över förslaget till klimatplan för Örebro kommun. Helt omöjligt för mig att veta om den är bra eller inte. Det verkar som att man inte förväntar sig att vi i vår nämnd ska veta det, så för säkerhets skull skickar man med programnämndens yttrande och tycker att vi ska stå för det. Jag undrar dock vad det är för vits med det - antingen ska vi väl tycka något i nämnden eller också borde vi avstå från att yttra oss. Låtsasdemokrati blir det ju annars.
Demokratibrist förefaller det också råda hos moderaterna lokalt i Örebro. De har haft provval för fullmäktigelistan och en person som i provvalet kom på 8:e plats har placerats på 26:e, alltså utan möjlighet att ens komma med som ersättare i kommunfullmäktige. Det partiets medlemmar, som alltså i provvalet sagt sitt, måste ju tycka att det inte spelar någon roll vad de tycker. I en debattartikel i NA idag skriver den bortröstade personen, under rubriken Ett centralstyrt parti, om ett parti där man hyllar tystnad och instämmande nickningar...

2 kommentarer:

Anonym sa...

håller med om att det är jobbigt när djuren blir sjuka.Texie nosade uppmärksamt på mig vid hemkomsten,Z hade satt sin spår!

Inger sa...

Musses mormor låter hälsa att Musse mår bättre i sin mage. En teori är att byte av foder kan få även en plåtmage att tillfälligt rosta...