tisdag 26 januari 2010

Vardagspolitiskt liv

Gårdagen och dagen idag har präglats av min fritidspolitiska vardag - förutom förmiddagspromenaderna i skogen med Klas och Zorro, Zorros fyra bästisar och deras mattar, förstås.
Igår hela eftermiddagen presidiemöte i nämnden för funktionshindrade. Samtalstonen numera god och avspänd trots majoritets-/oppositionsrollerna. Mycket att diskutera: bostadsplanen - hur mycket ska vi bygga, vilka nya lokaler behöver vi, verksamhetsberättelsen - vad har gjorts under 2009 och med vilket resultat?, mm. Efter presidiet vandrade vi, Maria, Åsa och jag, iväg till vårt nya serviceboende. Sex personer med autism bor i var sin liten lägenhet i en vanlig trappuppgång, en lägenhet är gemensam lokal för måltider och umgänge, i källaren en bubbelpool! Vi var inbjudna till en av dem som bor i huset och blev väldigt glada över den jättetrevliga lägenhet som är hennes ombonade hem.
Hem och lagade middag, Martins goda fiskrätt: vit fisk kokt i ugn med wookgrönsaker och grädde.
Sedan iväg till fullmäktigegruppen. Genomgång av ärendena till kommunfullmäktige - där jag ju inte ingår. Här diskuterades också de egendomliga turerna kring ev försäljning av Gustavsviks bad och camping. Uppenbart att mycket händer i majoritetens slutna rum...
Hem till en stunds lek med Zorro.
Idag Zorropromenader för- och eftermiddag. Konstaterade att staden förbereder sig för Hindersmässan i dagarna tre. Den börjar i morgon.
I kväll möte i s-föreningens styrelse. Hos Åsa, som alltid bjuder på de mest förföriska frallor av olika sorter - så har hon också ett bageri tvärs över gatan! Styrelsen känns som våra vänner och diskussionerna är ivriga, välvilliga och oftast konstruktiva. Nu planerade vi för årsmötet i mars och vårens medlems- och öppna möten.
Så hem till en stunds lek med Zorro även denna kväll. Nu ligger han här och angriper en s k tuggrulle - trevlig sysselsättning, tycker han, bra för tänderna, tror jag.
Själv sneglar jag mot min mobiltelefon. Vill öppna Storytel ("bok i telefonen") och lyssna på Håkan Nessers Kommissarien och tystnaden. Svårt att lyssna när jag gått och lagt mig, plötsligt vaknar jag och har missat någon timmes handling...

Inga kommentarer: