tisdag 19 januari 2010

Kvällens dödssynd: avunden

Jag har just sett TV-program om dödssynderna. Sissela Kyle berättar om dem, en och en. I kväll handlade det om avunden. Hon kunde verkligen gestalta avunden på olika sätt, inte minst den som den elaka styvmodern hyste gentemot Snövit. Till slut kom hon fram till att avunden är ett problem för den enskilda människan men ingen dödssynd utan en sjukdom - som man ska hålla ifrån sig. Nu väntar jag på program om girigheten, den i mitt tycke värsta dödssynden.
I dag har jag varit hos Antonio och blivit klippt, ny frisyr, den blir nog klädsam när håret blivit lite längre. Jag vandrade också iväg till Body Shop och handlade foundation (det står så på förpackningen), rouge och en svamp att dutta på foundationen med för tillsammans 450 kr. Jag såg dessförinnan så blek ut att jag, när jag råkade titta i spegeln, trodde att jag var dödssjuk. Nu är jag frisk igen, det syns i spegeln...
I kväll har vi startat vårens studiecirkel i S-föreningen. Den handlar, förstås, om vårt valprogram och vad vår förening vill satsa särskilt på under valrörelsen. I kväll diskuterade vi också en DN-artikel idag som handlar om hur S, V och MP vill förändra sjukförsäkringen. Bra tankar och klädsam självkritik gentemot vår politik på det här området under förra mandatperioden när vi var i majoritet.
I morse blev det äntligen av: jag har länge tänkt påminna våra nya S-talespersoner för jobben resp för företagsverksamhet om betydelsen av särskilda insatser och särskilt stöd till personer med funktionsnedsättning för att öppna arbetsmarknaden för dem. "Från patient till medborgare" heter den nationella handlingsplanen för handikappolitiken, en av förutsättningarna för att känna sig som medborgare är att ha ett jobb, klara sin försörjning, få användning av sina kunskaper och förmågor. Nu skickade jag e-post till dem, hänvisade till en artikel i senaste numret av Allt i politiken, hänvisade till Från patient till medborgare och erbjöd ett material som jag fick inför senaste sammanträdet i Nämnden för funktionshindrade. En av de båda har redan svarat och vill ha materialet. Det är jag jätteglad över!
Ja, så har vi ju varit i skogen med Zorro. Han har lekt med sina hundkamrater Dino och Målle medan jag fått goda råd av deras matte om hur jag kan bli en bättre ledare för Zorro.
Och just nu, kl 22.45, kom äntligen snöplogen och tog bort den bruna snön på vår lilla gata.

Inga kommentarer: