lördag 20 februari 2010

Går tågen till Karlskrona?



Oron stiger! I morgon bitti ska jag åka till Karlskrona för min sedvanliga sportlovsvecka hos sonen med familj. Ja, sportandet inskränker sig till promenader, det viktiga är umgänget med barnbarnen, som i sin tur har sportlov. Men - hur blir det nu? Hela dagen, nu i 13 timmar, har snön yrt över Örebro och äver stora delar av övriga Sverige. I TV hör jag att alla tåg till Herrljunga och Göteborg är inställda pga snöoväder. Dit ska ju inte jag men jag känner oro om vad som kan gälla för tåg till Mjölby-Alvesta-Emmaboda-Karlskrona.
Inte mycket annat att göra än att avvakta. Det är i alla fall packat och klart!
Katarina sade att det är 1 m snö i Oskarshamn - enormt. Hon kommer till Karlskrona på måndag - om det är möjligt att ta sig dit med bil.
I alla fall har vi trotsat snöovädret i flera omgångar under dagen - det hade vi nog inte gjort utan hund! Jag har gått ut med Zorro två gånger på eftermiddagen med en tur till Stadsparken, Klas är just nu ute på sin andra Zorropromenad. Vi väl påpälsade och Zorro insmord mellan tårna med tassvax så att inte snön ska fastna så lätt på hans tassar. Inte många ute, inte ens hundar.
I DN läser jag om alla fuktskador, alla raserade tak och allt möjligt annat som kan hända hus i dessa dagar. Viktigt att vattensystemet är tömt och det är det ju hos oss på Askö. Som påminnelse om att det redan dagen före julafton var mycket snö där sätter jag - igen - ut bilder från ett vintrigt Askö. Längtar dit men när det inte längre finns snö...
Håll tummen för att jag kommer till Karlskrona i morgon!



1 kommentar:

Anonym sa...

Vilket sommarparadis ni har!Hoppas resan gick bra och önskar dig en trevlig och avkopplande vecka(ibland måste man vila upp sig efter umgänge med barnbarnen)Vi reser till Paris med ett barnbarn på torsdag.
Christina HP