torsdag 4 februari 2010

I Stockholm


Berta Hanssons applikation med motiv från Bibeln

I skyddsrummet på SÖS

Stor mosaik

Målat på sten



Åter i Örebro efter två väldigt trevliga dagar i Stockholm tillsammans med väninnan Inga-lill. Buss dit i yrsnö. Efter snabb lunch iväg på aktiviteter: först Moderna Museet och utställningen av Evert Lundqvists konst. Sedan en repa i några affärer och så till Konstakademin för att se på verk av Berta Hansson, en för mig dittills helt okänd konstnär. Båda dessa konstnärer föddes i början av 1900-talet och dog på 1990-talet. I övrigt inga paralleller dem emellan.
Hem till Inga-lill för the och smörgås och så iväg till Södersjukhuset. Där hade Grafiska sällskapet, som Inga-lill tillhör, bokat in sig för visning av konsten i sjukhusets skyddsrum! Underbara verk av olika konstnärer som inte skattebetalarna, som dock finansierat konsten, får se. Det tyckte jag inte om! Men konsten var verkligen värd att beundras.
Sen middag hos Inga-lill och sedan pratade vi till kl 2. Sov till 8, lång frukost och sedan till bussen för hemfärd. Mycket prat handlade om hur man gör för att kunna flytta från en stor tvåa till en liten etta, som Inga-lilla ska göra. Vad göra med alla saker och alla papper?
Och nu i kväll har Klas och jag just kommit hem från konserthuset. Behagligt att sitta där och lyssna på musik, så kravlöst.
Mina tankar går också till de äldsta barnbarnen, David och Magnus, som idag tagit flyget från Nyköping för att besöka sina resp flickvänner. David har flugit till Wiesbaden och Magnus till Amsterdam. Hoppas resan gått bra trots snö och halka. Glada är jag säker på att de är!
Och jag är glad åt artikel i NA idag där man berättar att det är flera som tycker som jag då det gäller Atlas Copcos överdrivna reaktion på Sotings försyndelse. Och det antyds att vägen tillbaka politiskt inte är helt stängd. Bra, man måste kunna bli förlåten!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Intensiva dagar i Sthlm.Inte klokt att hänga konst i skyddsrummet,dit lyckligtvis inte det är så många besökare.
Håller med dig ang.Soting.Hoppas bara att de som känner honom inte "försvinner".Han är "ny" för mig.

Inger sa...

Jag tror inte ens att Soting själv "försvinner". Han har nog månag omkring sig som uppskattar honom som politiker.