torsdag 11 mars 2010

Film och föreläsning

Två labradorer och en lagotto

På bio Roxy såg jag i eftermiddag en film som nästan gjorde mig andlös, Kvinnor utan män. Filmen är iransk, gjord av en kvinna och baserad på en bok från 1974. Den utspelar sig 1953 och handlar om olika arter av kvinnoförtryck parallellt med den inrepolitiska kampen om makten i Iran. Fotot var hisnande vackert och handlingen gripande. Tystnaden i salongen var total. Det var Britta som tog mig med på bio mitt på blanka eftermiddagen (som min mamma skulle ha sagt, varför "blanka" förresten). Sedan gick vi på Hälls och fikade och försökte bena ut begreppen i filmen - vilket inte alls var lätt.
I kväll något helt annat: Föreläsning i retrieverklubben (den tillhör jag ju inte alls) på universitetet. Känd hundpsykolog, Memea Mohlin, talade om Varför gör inte hunden som jag säger. Nog så talande titel! Klok kvinna som talade pedagogiskt lättsamt. Så lätt att ge hunden dubbla budskap - en insikt hon gav oss i publiken. När vi åkte hem tänkte jag på alla mina tillkortakommanden då det gäller umgänget med Zorro. Men sedan gick jag på kvällspromenad med honom och då var han ju faktiskt helt exemplarisk! Hur som helst inhandlade jag två böcker skrivna av denna Memea och blir kanske klokare. Böckerna och inträdet för Klas och mig uppgick precis till den summa som vi vunnit på obligationer just idag, 500 kr. Gott investerade medel, kanske.
Svärdottern Christina säger att det inte är många hundar som har det så bra som Zorro. Antingen säger hon det för att hon tycker att han är bortskämd eller så säger hon det för att hon är van vid sin småländska hemtrakts hundar, jag vill tro det senare. Och Lena, med sina båda labradorer, säger ofta att våra sammanlagt tre hundar har det väldigt bra och då menar hon deras lekar och gemensamma språngmarscher längs skogsvägarna. Och det håller jag helt och fullt med henne om.
I morgon frukost på Fröken Brogrens veranda. Det är litteratur- och skönhetscirkeln Biet som ska träffas.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken mysig bild av hundarna i snön. Christina har rätt!
Själv har jag haft lappsjuka p.g.a.dåligt skötta trottoarer. Nu har jag "Skrivvärk". Läs min blogg idag, så förstår du.
Kram från Birgit.