tisdag 30 mars 2010

Läkarutbildning till Örebro

I flera år har landstinget, med stöd av kommunen, kämpat för att få läkarutbildning till Örebro universitet. Flera ansökningar har skickats in men alltid har vi varit otillräckliga i något avseende. Nu, idag, har tillståndet kommit. Jätteroligt för hela vår region. Jätteroligt för mig, som kanske, kanske kan få ett av barnbarnen på lite närmare håll. Johannes, nu i gymnasiet, vill läsa medicin och bli läkare - i Örebro.
Idag en strålande vårdag. Vi for iväg till sjön Tysslingen för att titta på svanarna. De är på väg från sydligare breddgrader till sina boplatser runt om i Sverige. Varje morgon, när de flyger in för utfodring, räknas de, idag till 2000 st. Man tror att ytterligare 1000 kommer de närmaste dagarna. Sedan skingras de igen. En överväldigande syn, detta myller av stora vita fåglar - och en och annan grå gås.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jätteroligt för vår region!Äntligen! Så trevligt att ditt barnbarn kanske kommer hit för utbildningen, och kanske jag får mitt äldsta barnbarn kvar i Örebro,Carl,som jag haft på bild tidigare i min blogg.