måndag 15 mars 2010

Vårstädning

Om så här mycket snö blir det ingen vårstädning till påsk

Köksfönster som säkert behöver putsas

I morse uppdagades det, i den skarpa vårsolen, att det behövs en vårstädning i vårt hem. En sådan insikt kommer alltid väldigt akut för mig. Sagt och gjort: efter förmiddagsvandringen i Pilängen, lunch och tupplur så grep vi oss verket an. Klas började med bokhyllorna - ett hästjobb - och jag tog köksskåpen. Den ena sidans skåp + ugnen tog hela eftermiddagen men nu är de rena och välorganiserade. Dessutom gick det att utmönstra en hel del, som inte alls var så bra-att-ha som jag eller andra trodde vid resp inköp. Vi har ett bra soprum för sådana saker. I morgon tar jag resten av skåpen. Sedan är det bara att fortsätta...
Mer längtar jag dock nu efter att få vårstäda på Askö - för sedan börjar sommaren! Vi får se hur snöläget är till påsk om det överhuvud taget går att ta sig in i huset.
I kväll årsmöte i Örebro Arbetarekommun. Trevlig kväll i god stämning. Vi antog listan till kommunfullmäktige . Inga motkandidater fördes fram, ej heller några protester. I stället stort bifall och långa applåder åt valet av Lena Baastad överst på listan. Nu hoppas vi naturligtvis att hon blir kommunens nästa kommunstyrelseordförande. Ung och stark och i så fall den första kvinnliga KS-ordföranden i Örebro. Efter mötet bytte jag några ord med hennes mycket stolta mamma - "min lilla flicka..." - och det är ju lätt att förstå.
Så fick vi information om ny ordning på Arbetarekommunens expedition: ny "förste ombudsman" och hur blir det då för Eva, hittills den enda ombudsmannen. Hon försäkrade att allt var OK men mitt sjätte sinne (om jag nu har något sådant) sade att det var en liten hake i hennes röst.
Nu återstår att skriva kvällens årsmötesprotokoll men det får väl bli morgondagens uppgift.
Igår prickade Katarina och jag in dagar för besök hos henne i Oskarshamn. Vi fick bläddra fem veckor framåt. Hemskt att behöva så lång framförhållning för att träffa sin dotter. Tröst för ett tigerhjärta: tiden går fort!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Inger!

Är det nödvändigt att skriva om allt som behöver städas ?? Jag blir så stressad. Men OK det där med bokhyllorna är ju något som man gärna glömmer bort. Jag skall börja nu !

Kerstin WW

Inger sa...

En glädje att öppna alla nyrensade skåp. Men längre har vi inte kommit - än.