onsdag 2 juli 2008

Kantarellsök med Hund

Jodå, nu har jag läst hela boken av Anders Hallgren om hur man tränar sin hund att leta kantareller. ALLA hundar kan tränas, man måste inte vara tryffelhund från Italien... I boken beskrivs sexton lektioner som ska leda fram till att Zorro ska kunna hitta skogens alla kantareller. Men jag måste ju vänta tills det kommer fram träningsmaterial, dvs kantareller...
Annars läser jag just nu Vibeke Olssons Molnfri Bombnatt - en bok från andra världskrigets Tyskland och en tysk kvinnas invandring till Sverige. Vibeke Olsson lär vara historiker och har här lyckats göra politiska fakta från 1930- och 1940-talens Tyskland kopplade till en enskild persons liv.
Vi har det varmt och skönt. Vi gick tidigt ut på sjön i morse, inväntade bara tidningarna, medtog lunch och njöt av flera timmar på en liten ö. Även Klas och jag badade och vattnet var 19 grader.

1 kommentar:

stajne sa...

Vibeke Olsson är dotter till Jolo. I sin tidiga ungdom skrev hon några böcker om en flicka i nazitidens Tyskland. De heter Ulrike och kriget och Ulrike och freden. Klart läsvärda!! När jag läste Molnfri Bombnatt tyckte jag mig återse den unga Ulrike!
Du ser: bibliotekarie-ränderna går aldrig ur...