onsdag 16 juli 2008

Kantarellsök

Idag plockade vi de första kantareller. Det var Klas som hittade dem: inte många, inte stora och ganska torra. Vi njöt av de flesta på var sin smörgås nu i kväll. Några tog jag undan för kantarellsök med Zorro. Så genomförde jag den första av de 16 lektionerna i boken Kantarellsök med hund: man markerar med t ex en scarf på hunden att ett jobb stundar, lägger en kantarell över en liten korvbit 1,5 m från hunden, sätter sig med hunden en stund och säger sedan "leeeta kantarell". Zorro tyckte att den här första lektionen var enkel, redan förra året lade jag ju ut kantareller över korvbitar på ett ganska stort område. I morgon kommer lektion 2 och kanske ytterligare några fler lektioner.
I morse fortsatte vi vår cykelträning. Zorro gillar det, blev så ivrig när jag tog hans koppel i ena handen och den gamla skryttcykeln i den andra och gick iväg. Vi tränade lite större sträcka idag och det gick bra. Sedan åkte vi alla tre till Västervik och jag köpte en särskild anordning som man fäster vid cykeln och som ger hunden viss flexibilitet där vid min sida.
Vädret har varit fint, lite molnigt men varmt. I kväll har vi grillat och njutit av kantarell- och ålmacka, grillade fläskkotletter och ett glas vin.

Inga kommentarer: