måndag 14 juli 2008

Körsbärsplockning mm





Vår erfarenhet av väderleken är att förmiddagarna är soliga och att molnen kommer fram emot eftermiddagen. Vi började dagen med gräsklippning (Klas) och cykelträning (Inger och Zorro). Och redan före kl 10 puttrade vi iväg med motorbåten och picknicklunch för människor och hund. Målet var Stora Getgrundet. Där badade vi (alla tre) och läste (två av oss). Zorro grävde upp ett ben som han grävt ner tidigare - och grävde ner det igen. Ja, så kom molnen och vi for hem. Efter tupplur - nödvändig! - gick vi ut och plockade körsbär. Våra tre träd är fulla av dem, se bara på bilden. När vi hade plockat 7 kg (jag vägde) började det åska och då gick vi in och tog vara på skörden. Urkärnade i frysen för Sirpas paj, ej urkärnade i frysen för morgonfilen och så sylt. Fyra liter sparar jag till i morgon att koka saft av. På vinden finns ju min gamla "saft-maja" från 70-talet.

Nu på kvällen är det soligt igen, en fin sommarkväll, som så många andra den här sommaren.

2 kommentarer:

stajne sa...

SÅÅ vackra körsbärsbilder!
Vi hade en gång ett körsbärsträd. En morgon såg jag att körsbären var mogna och hängde i tunga klasar. Jag tänkte: I eftermiddag när jag kommer hem får vi skörda!
Döm om min förvåning när skörden allaredan ägt rum - inte ett enda bär fanns kvar! Så mystiskt - men kajorna och kråkorna såg mätta och belåtna ut..

Inger sa...

Förra sommaren gjorde vi en deal med kråkor och skator i trakten. Vi kom överens med dem om att de fick ta körsbären högst upp och vi tog resten. Det fungerade faktiskt! I år har vi nästan inte sett några skator, de kände sig kanske ovälkomna av förra sommarens överenskommelse...