onsdag 9 juli 2008

Vibeke Olsson: Molnfri bombnatt

Idag skiner solen på Askö. Katarina och Anne är på väg hit. Jag gläder mig.

I natt läste jag ut boken Molnfri bombnatt. Den handlar om en kvinna som genom- och överlevde fasorna i Tysklands 1930- och 1940-tal och sedan gifte sig med en svensk och blev en fru Johansson i Stockholm. Med sig hade hon sina minnen, som hon aldrig kom ifrån och inte kunde dela ens med sin make. Fantastiskt att en författare, som inte har egna erfarenheter av allt detta hemska, kan skriva så övertygande. Mina tankar går osökt till min farfars moster, som gifte sig med en tysk och fick tre barn. Hon kallades Ryssmoster eftersom hon och hennes familj en del år bodde i Ryssland men så småningom flyttade till Berlin. Ryssmosters make dödades av nazisterna 1934. Maken, som var motståndsman, slogs ihjäl på en skolgård av men man som senare fälldes för bland annat detta i Nurnbergrättegången. En dotter fick skador som hon dog av året efter. Ryssmoster kom till Sverige, förmodligen med De Vita Bussarna, och bodde i Stockholm tills hon dog där vid 88 års ålder.

Inga kommentarer: