torsdag 18 september 2008

Alexanders kurir

Så heter en bok av Stig Fredriksson. Han är vår sommargranne och jag fick boken förra sommaren av honom som gengåva för att han fick Birgits och min bok Fyra kvinnor tre sekler. Stig Fredrikssons bok handlar om hur han under 1970-talet fungerade som Alexander Solzjenitsyns kontakt gentemot väst. Jag läste boken och fascinerades av hur Stig Fredriksson vågade utsätta sig för de risker det innebar att förmedla information till och från en person, som ansågs vara en av Sovjetstatens värsta fiender. I kväll visade TV2 ett program från 1993 producerat av Stig Fredriksson som handlade om just detta. I en lång, fullständigt unik, intervju berättade Solzjenitsyn om sin samhällsuppfattning och sin kritik över Ryssland som det blev efter sovjettiden. Två modiga män, Alexander Solzjenitsyn och Stig Fredriksson!
Dagen har, också för mig, präglats av politik - men på intet sätt jämförbart med det jag skrev här ovanför utan betydligt mer fredligt, stillsamt och riskfritt. Förmiddagen ägnade jag åt en konferens med presentation av den nya LSS. Den ska heta Ny lag om stöd och service till personer med viss funktionsnedsättning. Intressant men lätt att inse att den innebär kostnadsövervältring från staten till kommunerna.

Eftermiddagen gick åt till ett första möte i den grupp som ska genomföra entreprenadupphandling av två nya gruppboenden för personer med funktionsnedsättning. En hel del tid kommer att gå åt, innan vi åtskildes bokade vi in fyra nya möten de närmaste veckorna. En gemensam önskan i gruppen är att ett litet företag eller en grupp kommunanställda (via ett företag förstås) ska få entreprenaden men troligare är faktiskt att något stort företag "vinner" entreprenaden. Svårt att konkurrera med dem. Vi får se!

I går kväll pratade jag länge i telefon med Martin och Christina. Erik, snart 13, har blivit punkare med konstslitna jeans och nitar i jackan. Nyss min lilla gullplutt och nu snart tonåring men säkert, trots nitarna i jackan, fortfarande den vanliga Erik. Som på bilden här med Maja och Zorro, fotograferade i Skåne på förra årets kusinträff.

Inga kommentarer: