måndag 1 september 2008

Helena Henschen: hon älskade

Idag "släppte" Akademibokhandeln höstens läsecirkel. Litterturcirkeln som jag ingår i träffades, som vanligt på ABF, och efter kaffe och samtal om vad vi läst under sommaren störtade vi alla tvärs över gatan och valde ut var sin bok. Ett helt bord alldeles proppfullt med nyutkomna böcker! Det var svårt att välja men jag tog Helena Henschens bok om sin farmor Signe Thiel. Hennes förra bok I skuggan av ett brott, också den en berättelse om hennes egen släkt, tyckte jag mycket om och vi får se om hennes nya är lika fascinerande.
Men i kväll har jag nu i flera timmar läst dels kommunens budget 2009 och dels handlingarna till morgondagens presidiesammanträde i nämnden för funktionshindrade. Mest tid tog det att läsa sammanfattningen av det alldeles nya betänkandet med förslag till ny handikapplagstiftning, Möjlighet att leva som andra. För säkerhets skull läste jag enbart den lättlästa versionen - enkla ord och meningar, rakt på sak. Jag gillar det jag läste men får väl begrunda det ytterligare.
Så nu har den politiska verksamheten satt igång för hösten. Det känns roligt att vara inne i den igen, både att låta sig engageras av frågorna och att träffa människorna i de olika grupperingarna.
I morgon börjar också seniorgympan hos Friskis & Svettis.

Inga kommentarer: