fredag 26 september 2008

Hos ortopeden!


Igår hade jag äntligen tid hos ortopeden för att få min högerfot bedömd. Röntgad blev den för några veckor sedan. Att se fötterna som skelettdelar på skärmen kändes konstigt - har jag verkligen så jättestora fötter, blev min reflexion. Måttlig halux valgus (12% tror jag att han sade) men sliten stortåled var bedömningen. Operation anbefalls. Till våren, efter min födelsedag. Sex veckor med kryckor och gips, inga hundpromenader under den tiden. Ack, hur ska det gå? Doktorn höll en kort föreläsning om skornas betydelse. Jag fick lägga upp högerfoten på pappret på britsen och han ritade konturerna av den. Så satte han min sko över teckningen - och den var faktiskt mindre än foten!!!! Jag skickades till en skoaffär som drivs av en f d ortopedtekniker för att köpa skor som passar fötterna. Jag gick dit och köpte ett par promenadskor och ett par sandaler - de senare med särskild plats för extra fotknölar. Dyrt men det får det väl vara värt.
I morgon far vi iväg till Askö - efter den sista patrullstigsövningen. Den här gången ska vi jobba i lag och övningen kallas "försvara berget".
Jag tar med min pc till Askö. Kanske blir det tid att jobba vidare med mitt "författarskap" om familjen och barndomen. Jag har scannat in massor av bilder och nu handlar det mest om att illustrera barn- och ungdomstiden och tiden i mitt första egna hem, som den här från julafton 1961. Min mamma och jag tittar intresserat på när syster Gunilla öppnar en julklapp. Julen därpå hade Gunilla och jag var sin pytteliten dotter...

1 kommentar:

Anonym sa...

Aj, oj! Stackars din fot som blev bedömd eller lite utdömd. Jag hade också utsliten led men jag behövde inte gips.Jag känner genast hur tråkigt det kommer att bli en tid utan våra stavgångspromenader men vi får hitta på ett annat sätt att träffas.
Har tagit emot ditt mail och ser fram emot promenaden på torsdag.
Britta