söndag 14 september 2008

Söndag

En vacker söndag, soligt och hög klar luft. Klas är i Göteborg hos/med sönerna. Zorro och jag vandrade ända till Rosta gärde i förmiddags, två timmar dit och hem. Sedan åt vi lunch och sov gott en halvtimme.
Jag har börjat läsa Henning Mankells nya bok Kinesen. Jag har inte kommit så långt än men slogs från allra första sidan hur väl han behandlar språket. Det är en njutning enbart själva läsandet. Sedan verkar den ju också så spännande, man undrar vad som ligger bakom de bestialiska dåd som presenteras redan på de första sidorna.
Så har jag just också läst 12:e kapitlet i Predikaren. Syster Gege såg ju fel vem som var det lilla barnet som jag presenterade häromdagen tillsammans med Elias - hon trodde det var Martin och så var det ju Katarina! Gege bad om ursäkt för sitt misstag (det hade inte behövts) och hänvisade till dagens predikotext som var just 12:e kapitlet i Predikaren. Den handlar om att bli gammal: "stämman blir tunn som en fågels, och sångrösten mister sin klang, då man bävar för en backe och för fasorna på vägen, då mandelträdet lyser vitt, gräshoppan släpar sig fram och kaprisfrukten mist sin kraft...". Så sorgligt alltsammans. Som kontrast kan man då hellre läsa i Birgits blogg som så klokt heter Den fjärde åldern finns. Se www.freewebs.com/birgits/blogg.htm. Hon är också lite melankolisk ibland men hittar många exempel på det goda i den fjärde åldern...

Inga kommentarer: