torsdag 11 september 2008

Dagarna går...


Det är lätt att halka ur den trevliga bloggvanan. Sen sist har jag vandrat med stavar 10 km tillsammans med Britta och varit på s-grupp i programnämnden (måndag), ätit panterlunch på Märtas Café med Anita och Vivan (tisdag, se bild), vinkat adjö till Klas som är i Skåne med miljönämnden (onsdag morgon) och varit på Programnämndens sammanträde (onsdag em). På programnämnden stred jag för att man inte bara så där ska bestämma sig för att tillskapa ett gruppboende för personer med funktionsnedsättning i det stora Hälsans Hus som planeras i Ladugårdsängen. I nämnden för funktionshindrade har vi inte ens informerats om att det skulle vara aktuellt. Dels måste vi få säga vårt i denna fråga, dels strider det verkligen mot vår svenska handikappolitik att erbjuda bostäder i en institution. "Möjlighet att leva som andra" heter det just utkomna betänkandet som utvecklar LSS! Ordföranden (vi är ju i opposition och har egentligen ingen talan) accepterade att ändra beslutssatsen till "förbereda för gruppboende". Vad det står för återstår att se, lite gehör för min protest fick jag ju i alla fall. Nu återstår att föra frågan till Nämnden för funktionshindrade, jag har redan rapporterat till vår ordförande och tar upp frågan med "de mina" i kväll.
Idag har Zorro och jag varit i Karlslund och vandrat, eller snarare vadat, i skogen. Två timmar fritt hundliv utan koppel - det är precis vad en liten hund behöver. Det gick perfekt, Zorro var aldrig mer än tio meter från mig och kom så fort jag hejade till. Så roligt! Fast i början stannade han ofta och tittade bakåt på stigen, ungefär som ville han säga "kommer inte husse ikapp oss snart". När vi kom hem var det shamponering för Zorro och tvättmaskinen för mina joggingskor.
Igår kom ett mail från systersonen Ola, han som har en liten son som heter Elias. Så fina bilder av den lille gossen, men hur skulle jag kunna vidarebefordra dem till min blogg? Jag får låta frågan gå tillbaka till Ola.
Nu håller jag på att förbereda en hemlig julklapp. Om Birgit läser detta så gissar hon - och gissar rätt.
Men först eftermiddagspromenad med Zorro. På stadens gator den här gången.

4 kommentarer:

stajne sa...

kladdkaka med vispgrädde på Märtas Café - jojo! Med den fina bildkvalitén undgår inget min skarpa blick! (Fast egentligen har jag gråstarr på det en ögat - ska få tid på ögonmottagningen om några månader)Bra med förstoringarna av Dina bilder.
Ska försöka gå på pensionärsbio nästa vecka. Då får jag också gå på kafé och träffa gamla kompisar som liksom jag är pensionärer.
Hälsningar från Avesta

Inger sa...

Haha, pilutta dig! Det var rödbets- och blockchokladkaka, en ny innovation av Märta i Märtas café. God!

stajne sa...

Avesta har tydligen inte hunnit längre än till kladdkaka...
Märtas kaka låter väldigt spännande!
Måste komma och hälsa på Dej i Örebro så jag får njuta av denna läckerhet!

Inger sa...

Det tycker jag är en väldigt bra idé!