måndag 22 september 2008

Studiecirkel mm

I kväll började studiecirkeln i vår s-förening. Den handlar om EU-s livsmedelspolitik "från jord till bord". Är studiecirkelverksamheten på väg att dö? I alla fall lockar den inte särskilt många deltagare. Men vi som kom diskuterade ivrigt och hittade många tillfällen till skratt. Är det möjligt att räkor som fiskas upp utanför Nederländernas kust skickas till Ukraina eller Kina för att skalas och därefter till Sverige för att hamna på våra bord???? Jag har åtagit mig uppgiften till nästa gång att kartlägga räkans väg.
Dagen började, som vanligt, med tidig hundpromenad. Sedan var det, också som vanligt men bara en gång i veckan, stavgång med Britta 10 km. Höstfärgerna är här och vi njöt av dem vid Hjälmarstranden där vi filosoferade över var sitt äpple.
På eftermiddagen gick jag med Zorro till Väståparken och lade ut korvspår, så som jag lärde mig av Ingrid redan förra sommaren. Jag glesar ut mer och mer mellan korvbitarna, idag 15 kliv mellan varje. Zorro tittar intresserat på när jag lägger ut spåret på hela parkytan. När han sedan, äntligen ser han ut att tycka, börjar spåra så tar det inte fem minuter innan han följt hela spåret och hittat varenda korvbit. Gissa om han får beröm!!!
Nu har Klas och jag just sett på TV 4+ hur Mannen som talar med hundar. Speciella situationer och speciella hundproblem men små korn av allmängiltighet finns det att minnas för oss ovana hundägare.
Och jag har läst i Birgits blogg om Nettans och Christians bröllop. En ömsint skildring av en ömsint mormor.
Ja, detta var min vardag idag som är en måndag.

Inga kommentarer: