söndag 7 september 2008

Lagottoklubben



Igår var det träff i lagottoklubben - höstens första. Åtta hundar, åtta mattar och en husse - det var Klas - träffades i Klockhammar i Kilsbergen. Hundarna jätteglada, mattarna och husse lite mer balanserat glada. Vi vandrade genom skogen med hundarna skuttande runt omkring oss - men oftast ganska nära. Svamp hittade vi och i övrigt gick vi där och småpratade i regnet. För regnade gjorde det, som dagarna före och också idag. Se en bild av Zorro där han försöker ställa sig in hos en lagottoflicka.
Idag har jag och Zorro varit i Kvinnersta på patrullstig. Där var vi tre mattar och fyra hundar av varierande sort. Idag var det luftburen sökning. Vi kollade först vindriktningen för att klura ut på vilken sida om stigen som den s k figuranten skulle gömma sig. Så gömde sig en av oss i tur och ordning, en annan gick och hämtade sin hund som började sökandet längs stigen och sedan utan att tveka rusade in i skogen och hittade figuranten. Detta klarade alla fyra hundarna galant och inhöstade de sin belöning - små korvbitar. Det märks tydligt att hundarna tycker om denna aktivitet.
Nu har jag läst ut Helena Henschens bok om sin farmor, Jag älskade. En fascinerande berättelse om en stark kvinna som genom sin ärvda förmögenhet (den måste ha varit jättestor) kunde använda sin tid och sin kraft för stöd till flyktingar undan andra världskrigets Tyskland. Stor kraft och en väldig glöd måste hon också behövt för att år efter år kämpa för sin relation till en tysk, gift man också på deras ålders höst.
I morgon gör jag ett nedslag på Akademibokhandeln för att se vad deras litteraturcirkel kan erbjuda i utbyte mot Helena Henschens bok...
Nu har jag just ringt till Martin. Erik filmar, aktuell rekvisita har varit Martins alla kavajer så Martin tror att filmen är en gansterfilm, Maja har börjat fäkta igen. Alla mår bra.
Och idag skulle min baby Björn ha fyllt 38 år...

Inga kommentarer: