lördag 13 september 2008

Reflexioner vid morgonpromenad

Vid dagens första morgonpromenad fastnade jag för två saker som jag läste. Organisationen Loesje, som brukar ganska diskret affischera tänkvärda saker, skrev Jag ringde dig, mailade dig, smsade dig men kramade dig inte. Det grunnade jag på en stund och nog missad väl många möten genom de tekniska innovationerna. Fast sms som ett "instant vykort" gillar jag om det kompletteras åtminstone med telefonsamtal.
Det andra jag läste fnös jag åt. Det var en löpsedel för en damtidning: Kungen desperat, hittar inte den rätta för Victoria, stog det. Är då inte hans valspråk "för Sverige i tiden"???? När jag kom hem, öppnade datorn och raskt kom in på DN så stog det ju där om Folke Bernadottes okända dotter, född på 1920-talet. Modern, Lillie, var skådespelerska och Folke Bernadotte tilläts inte gifta sig med henne. Kärleken var dock tydligen stark, i ett brev till Lillie skrev han att han ville ägna sig åt humanitära gärningar för att visa sin kärlek. Långt senare, på de vita bussarnas tid, hyrde han också ett fartyg för att rädda judar och fartyget fick denna Lillies namn. Det var då det och vad hade väl det gjort om han hade fått välja sin hustru själv, och hur kan man bara tänka på att välja en make åt Victoria, som ju dessutom redan är sambo...

Inga kommentarer: